اهل قلم | وبلاگ نویسندگان و شاعران ایرانی

  • ۰
  • ۰



پایان نامه مدیریت

یکی از کارهایی که مدیران برعهده متخصصین می‌گذارند تولید و ساخت پاورپوینت مناسب جلسات است. این پاورپوینت‌ها خیلی با اهمیت زیاد هستند زیرا مدیران رفیق دارند ارائه‌هایی اثر گذار اقناعی داشته باشند.

کارشناس تولید و ساخت کننده پاورپوینت می‌تواند هر فردی باشد و بنا بر هر سلیقه‌ای آن را تهیه و تولید نماید . اما کارشناس ارتباطات یا ارتباطات ‌عمومی‌ فقط بر طبـق سلیقه کار نمی‌کند. او می‌داند که چطور از وسائل هایش جهت تاثیرگذاری بیشتر استفاده نماید . وسائل ها همان امکاناتی هستند که پروگرام برای طراحی در اختیار ما قرار داده است. مانند: فونت، نمایش صفحه، شکل حرکت صفحه و اجزایش و…

برای دانستن این که چگونه وسائل ها را به ‌کار بگیریم می بایست برای گزینش هر یک از عناصر که محکمی‌ داشته باشیم. دلیل : «این عنصر را گزینش کردم، چون قشنگ ‌تر است» قبول نیست. با اینشیوه بعد از مدتی جهت مقصود معین با کیفیت ترین عنصر هر وسائل را بدست می‌آوریم و جهت ش محکم هم خواهیم داشت. جهت مثال شما خواهید دانست که از چه فونت، شماره رنگ‌هایی جهت حروف و زمینه مصرف بکنید که حتی در شرایط نمایش با فیلم جذاب پروجکشن تاریک نبودن کامل اتاق نوشته‌ها دیده شوند.

این فرآیند در صفحه‌بندی نشریات اتفاق می‌افتد. کم ­کم شما پاورپوینتی طراحی می‌کنید که مخاطب از آن لذت می‌برد گر چه نمی‌داند چرا. در این مطلب مطالب بعدی با چند درباره خصوصیات ی متن، حرکت صدا در پاورپوینت آشنا می‌شویم. اما این دلیل ‌ها می‌تواند بنا به هدف و نوع استفاده پاورپوینت مفرق باشد. ارائه باقی آنها را به تجربیات شما می‌سپاریم. همین طور فراموش نکنید سلیقه هم جزئی از کار ما است. پس چنانچه نکته ای در کار به مزاق مدیر سفارش دهنده خوش نیامد را بکار ببندید و چنانچه نکته صرفا مربوط به زیبا یی بود با انجام درخواست سفارش دهنده رضایتش را بدست آورید.

چند درمورد متن پاورپوینت:

به احتمال زیاد می‌دانید که متن پاورپوینت بایستی گویا خلاصه باشد در هر صفحه از دو تا سه نهایتا شش سطر تجاوز نکند. ما در این مورد آن است که:

۱٫ اگر متن پاورپوینت می بایست گویا و واضح باشد، پس فاصله سطرها شماره فونت حروف می بایست به گونه‌ای باشد که در حالت نمایش برروی پرده فیلم زیبا پروجکشن و یا تلویزیون از تمام نقاط اتاق جلسه قابل خواندن باشد. به همین دلیل نمی‌توان از فونت‌های کوچکتر از ۲۰ جهت متن ۳۶ برای تیتر مصرف کرد. بهتر است به جای بولد کردن، از شماره‌های بیشتر جهت بزرگتر شدن متن مصرف کنیم زیرا که بولد شدن در بیشتر مواقع از وضوح حروف می‌کاهد. فاصله سطرها نیز بایستی ۱٫۲۵ یا بیشتر باشد. ولی فاصله بین خطوط نمی بایست به قدری باشد که رابطه مطالب قطع شود. به مثالهای زیر تذکر بکنید :
الف) متن خوانا گویا: با شماره فونت ۴۰ برای تیتر ۲۸ جهت متن و فاصله سطر ۱٫۵

ب) متن ناخوانا: با شماره فونت ۳۰ جهت تیتر ۲۲ برای متن و فاصله سطر کمتر از ۱٫۰

ج) متن گسسته: با فاصله سطر ۳٫۰

۲٫ نکته دیگری که در این مثال‌ها مشاهده می‌کنید گزینش متن مناسب است. همان‌طور که می‌بینیم آوردن توضیح ات در پاورپوینت و در حالی‌که سخنران درباره آن حرف می‌کند حشو است. ما از مخاطب انتظار داریم که با توجه به عناوین بحث در پاورپوینت جریان بحث را گم نکند ذهنش با سازمان بحث آشنا شود و نه آن‌که به خواندن شرح ات مشغول شود. چه بسا خواندن این شرح ات پرسش ‌هایی ایجاد نماید که بیرون از بحث سخنران بوده و طرح آنها رشته کلام را از دست وی خارج نماید . وظیفه پاورپوینت این است که در یک نگاه خوانده شود و مخاطب را به سخنرانی طرفدار نماید .
۳٫ بدیهی است که برای خوانا بودن هر متنی شرط اصلی خط خوانا است. در متن‌های الکترونیکی امروز هم فونت تعیین کننده خوش خطی است. پس انتخاب با کیفیت ترین فونت تعیین کننده دیده شدن و خوانده شدن خوب از طرف مخاطب است.
جهت این منظور باید به هدف متن، خصوصیات ی مخاطب و مورد بحث تذکر کنیم و پس واضح ترین فونت را گزینش کنیم. مثال‌های زیر را ببینید و مد نظر داشته باشید که شماره فونت در هر سه ثابت است:

الف) متن غیر رسمی: فونت B Helal جهت تیتر و B Homa جهت زیر تیتر

ب) متن رسمی: فونت B Titr جهت تیتر و B Mitra جهت زیر تیتر

ج) متن ناخوانا: فونت B Arshia برای تیتر B Elham برای زیر تیتر

۴٫ رنگ هم از نکات تعیین کننده در دیده شدن و خوانده شدن متن است. گزینش رنگ تا اندازه بسیاری سلیقه‌ای است ولی پیش از سلیقه بایستی تذکر داشته باشیم که ترکیب رنگ‌های صفحه ما با مخاطب و موضوع بحث تناسب داشته در بدترین شرایط هم به دیده شدن متن کمک کند. دو روش مهم یکی انتخاب زمینه روشن متن تیره دیگری زمینه تیره و متن روشن است. در روش اول حروف برجسته می‌شوند در دومی‌عمق پیدا می‌کند. هردو این شیوه‌ها مناسب هستند به شرط آن‌که میزان کنتراست بین زمینه و نوشته رعایت شود متن با رنگ مناسب کاملا از زمینه متمایز گردد.
جهت آن‌که بدانیم چه رنگ‌هایی در کنار چشم نوازتر هستند بایستی کمی‌رنگ شناسی بدانیم رنگ‌های مکمل، متضاد درصد ترکیب آنها را بیاموزیم. طرح این مباحث از حوصله این مطلب بیرون است؛ اما آنچه بیش از تمام می‌تواند به ما یاری کند ترکیب رنگ‌ها در طبیعت است. طبیعت به ما می‌گوید که ترکیب رنگ قرمز و سیاه و یا زرد سیاه برای اعلام تهدید است و در نتیجه اما اگر چه در ابتدا جذاب است اما در بلند مدت مخاطب را خسته می‌کند. پس شاید بتوان از آنها برای صفحه شروع مصرف کرد ولی برای متن اصلی مناسب به نظر نمی‌رسند. در مقابل ترکیب خورشید و آبی آسمان را بیاد بیاوریم که تاچه اندازه به لذت بردن ما از مناظر منجر می‌شود.

در این باره به مثالهای ملموس تری نیاز داریم:

الف) صفحه شروع با زمینه تیره:

ب) صفحه متن با زمینه روشن:


تا اینجا با چند اصل مهم از خصوصیات ی متن پاورپوینت آشنا شدیم. در ادامه هایی را در مورد حرکت و صدا در پاورپوینت خواهیم داشت.

  • ۹۵/۰۴/۱۸
  • دایی محمد

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی